Forstå hvorfor dette er "nytt"
Fra 1. Juli 2022 gikk godkjenningsordningen for bilpleie i kraft.
Denne ordningen krevet at alle bedrifter innen bilpleie, hjulskift, og/eller dekkhotell må godkjennes av arbeidstilsynet. Uten godkjenningen blir det forbudt å både kjøpe fra, eller drive med bilpleie uten godkjenning.
Merk at ja; det blir også ulovlig for kunden å handle fra en bilpleie-aktør som ikke er godkjent!
Virksomheter som skal bli godkjent må dokumentere:
- Avtale med godkjent bedriftshelsetjeneste
- At virksomheten har verneombud
- Skriftlige arbeidsavtaler
- Yrkesskadeforsikring
Virksomheter som er omfattet av forurensningsforskriften §15-1 må dokumentere
- Gyldig utslippstillatelse
- Gyldig avtale med kompetent serviceselskap for jevnlig driftstilsyn og tømming av renseinnretning
Det er her oljeutskilleren kommer inn i bildet!
Bedriftene må også være registrert i:
- Enhetsregisteret
- Foretaksregisteret
- Det sentrale folkeregisteret
- Merverdiavgiftsregisteret
- Arbeidstaker- og arbeidsgiverregisteret
Økonomiske og administrative konsekvenser
Godkjenningsordningen skal ikke være brukerfinansiert. Virksomhetene vil da kun få kostnader i tilknytning til administrasjonen av søknaden, kjøp av HMS-kort og evt. til å betale for skilt/emblem som skal henges opp for å synliggjøre at en er godkjent.
Forurensningsloven §15-1 er den som sier at alle som driver med manuell bilpleie/bilvask må ha oljeutskiller.
Loven har alltid vært der, men det er først nå at det blir lagt et stort press på saken. Godkjenningen skal vises frem, litt på samme måte som restauranter får smilefjes på døra av mattilsynet. Alle godkjente bedrifter blir registrert i dette registeret.
Det er derfor viktig å komme hurtig i gang med endringene i din bedrift. En oljeutskiller må søkes om til kommunen, og kan derfor ta litt tid å få på plass.
Videre har vi laget artikler om hvert steg i prosessen rundt oljeutskiller, for å gjøre det enkelt for deg som mulig å opprettholde de nye reglene.